Dołącz do nas!
Masz pytania? Zadzwoń: +48 888 520 002
Tel. +48 888 520 002
kontakt@sowkalogopedia.pl
ul. Litewska 33B, 35-302 Rzeszów
SowkaCentrumLogopedyczne
W zakresie usług logopedycznych oferujemy kompleksową diagnozę, terapię oraz konsultacje w obszarze profilaktyki i wczesnej interwencji logopedycznej.
Terapia logopedyczna zawsze prowadzona jest podczas indywidualnych spotkań, a pierwsza wizyta poświęcona jest diagnozie logopedycznej, na którą składa się:
Terapię i program terapeutyczny zawsze dostosowujemy do indywidualnych potrzeb i predyspozycji dziecka.
Diagnoza i terapia neurologopedyczna obejmuje zaburzenia mowy i komunikacji pochodzenia neurologicznego, spowodowanymi uszkodzeniami i dysfunkcjami ośrodkowego lub/i obwodowego układu nerwowego.
Terapia neurologopedyczna kierowana jest do dzieci i młodzieży:
Na pierwszą wizytę z neurologopedą warto zabrać książeczkę zdrowia dziecka, dokumentację medyczną oraz opinie innych specjalistów.
Zaburzenia miofunkcjonalne to zaburzenia funkcji mięśni – ust, twarzy, ale również mięśni grzbietu i brzucha. Przy prawidłowym napięciu mięśniowym język powinien samodzielnie (bez udziału innych mięśni na zasadzie kompensacji) transportować ślinę i pożywienie. Zaburzenia miofunkcjonalne dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego połykania nie tylko u dzieci, ale i dorosłych. Nieprawidłowe połykanie oraz nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka wpływa na niewłaściwe oddychanie, trudności w prawidłowej artykulacji, na problemy w leczeniu ortodontycznym. Terapia miofunkcjonalna prowadzi do wyrównania napięcia mięśniowego języka i warg podczas połykania.
Dla kogo terapia miofunkcjonalna?
Dla osób, u których obserwuje się:
Na czym polega terapia miofunkcjonalna?
Terapia miofunkcjonalna polega na wykonywaniu przez pacjenta specjalnie przygotowanych ćwiczeń języka, warg i całego ciała w celu uzyskania odpowiedniej pozycji spoczynkowej języka i warg, a co za tym prawidłowego połykania, oddychania i mówienia. Czas terapii jest indywidualny, uzależniony od stopnia zaburzenia oraz zaangażowania pacjenta.
Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym.
Ręka, odpowiedzialna jest za wiele funkcji. Początkowo bierze udział w poznawaniu świata, pomaga w lokomocji, a w dalszym rozwoju wykonuje bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy decydujące o prawidłowym funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie. Wszystkie te aspekty pokazują dlaczego jej prawidłowe działanie jest tak ważne.
Zaburzenia motoryki małej jest ściśle związana z procesem rozwoju mowy u dziecka. Jak to możliwe? Stymulacja dłoni bowiem pośrednio wpływa na ośrodek ruchowy mowy, który umiejscowiony jest w płacie czołowym. Oznacza to, że w przypadku zaobserwowania u swojej pociechy zaburzeń natury logopedycznej, warto rozważyć zabranie jej na terapię ręki.
Ćwiczenia podczas terapii ręki mają za zadanie rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację obu dłoni, niezbędną do wykonywania wielu czynności w codziennych zadaniach. Istotne jest również dostarczenie podczas terapii bodźców proprioceptywnych (tzw. czucie głębokie, czyli odbiór przez receptory zlokalizowane w mięśniach i stawach bodźców związanych z uciskiem, rozciągnięciem, wibracją, ustawieniem i ruchem części ciała wobec siebie) oraz różnorodnych wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur i faktur materiałów oraz ich rozróżniania.
Dla kogo terapia ręki?
Dla tych dzieci które,
Głównym założeniem terapii pedagogicznej jest stymulacja ogólnego rozwoju umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego dziecka.
W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególna uwagę na usprawnianie u dziecka:
Terapia ma na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich negatywnych konsekwencji.
Terapia pedagogiczna stosowana jest najczęściej u dzieci w wieku szkolnym, które przejawiają trudności w nauce czytania, pisania i liczenia (w tym dzieci posiadające już stwierdzone ryzyko dysleksji, dysgrafii, dysortografii czy dyskalkulii).
Jest ona przeznaczona również dla dzieci u których zauważono jakiekolwiek nieprawidłowości w rozwoju, nauce lub zachowaniu (nieharmonijny rozwój, zaburzenia koncentracji, obniżona sprawności manualna, zaburzona koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa).
Odpowiednie zorganizowanie zajęć i dobór właściwych metod i technik pracy dostosowanych do indywidualnych możliwości dziecka daje dziecku szansę na osiągnięcie sukcesu w dotychczas nieosiągalnych czynnościach.
Dzieci w czasie terapii wzmacniane pozytywnie mogą pozbyć się lęków, niechęci do podejmowania działań oraz nabyć pewność siebie. Zachodzące zmiany w dużym stopniu wpływają pozytywnie na dziecko.
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® to metoda czytania sylabami i jeden z elementów terapeutycznych Metody Krakowskiej®. Opiera się ona na wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Twórczynią Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® jest prof. Jagoda Cieszyńska.
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® opiera się na najnowszych badaniach neuropsychologicznych, a także na wieloletniej praktyce terapeutycznej prof. Jagody Cieszyńskiej. Nazwa metody odnosi się wprost do organizacji funkcji językowych mózgu.
Wykorzystuje zarówno mechanizmy symultaniczne, czyli globalne, całościowe, którymi zajmuje się prawa półkula, jak i sekwencyjne, linearne, za które odpowiada półkula lewa.
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną odbywa się w trzech etapach, takich samych jak podczas nabywania systemu językowego przez dziecko – powtarzania, rozumienia oraz nazywania. W pierwszym etapie dziecko powtarza odczytywane przez dorosłego samogłoski/sylaby. W etapie rozumienia dorosły wypowiada samogłoskę lub sylabę, a dziecko wskazuje ją lub podaje. Etap nazywania polega na samodzielnym odczytywaniu pokazanych samogłosek lub sylab przez dziecko.
Dla kogo przeznaczona jest metoda?
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® została opracowana tak, by każde dziecko, którego poziom intelektualny mieści się w granicach normy lub z nieznacznym obniżeniem sprawności intelektualnej, mogło nauczyć się czytać.
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną przeznaczona jest dla wszystkich dzieci, ale najlepszy czas na naukę czytania to początek wieku przedszkolnego. Według prof. Cieszyńskiej opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy ułatwia dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwala na skupienie się na innych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpływa na pozytywny obraz własnej osoby.
Wczesna nauka czytania nie dotyczy jedyne dzieci zagrożonych dysleksją, ale też tych z opóźnionym rozwojem mowy. Według prof. Cieszyńskiej dziecko musi prawidłowo mówić, by mogło nauczyć się czytać ze zrozumieniem i prawidłowo pisać, by móc uczyć się języków obcych.
Źródło: Centrum Metody Krakowskiej